Werkwijze
In 5 stappen naar een evenement dat impact heeft, veilig is en efficiënt georganiseerd
Ik ben er van overtuigd dat organisaties en medewerkers in de evenementenorganisatie, dierentuinen en pretparken het zichzelf makkelijker kunnen maken.
Dat resultaten kunnen verbeteren terwijl er met meer enthousiasme en plezier wordt gewerkt. En een evenement wordt neergezet waarover nog lang wordt nagepraat.
Hoe?
- door helder te zijn over de identiteit en daarmee richting te geven aan bezoekers en medewerkers;
- door plezier en een optimale service te bieden aan de bezoekers;
- door veiligheid als een prioriteit te benoemen;
- door slimmer te organiseren waardoor kosten worden bespaard en er geen energie wordt verspild;
- door te leren en continu te willen verbeteren.
Zo zet je een high dopamine beleving en organisatie neer; net als Disney. Deze merknaam alleen al zorgt voor het vrijkomen van dopamine in de hoofden van bezoekers door de kwaliteit waar men voor staat en die de consument bevalt.
In 2003 had ik het voorrecht om met de directeur van Disney Amerika te spreken over het effect van 9/11 op de veiligheidsorganisatie in de Disney parken. Men heeft in de tijd de veiligheidsmaatregelen aangescherpt door niet alleen de toegangscontrole te intensiveren maar rondom de parades ook extra medewerkers in te zetten. Deze medewerkers maken deel uit van de show maar zijn ook getraind in het toezicht houden van bewegingen in het publiek en het ondernemen van actie bij eventuele calamiteiten. |
Stap 1 – Geef richting en focus; bepaal de identiteit – geef een heldere visie op waar je merk voor staat
Organisaties zijn langduriger succesvol als ze helder uitdragen waar ze voor staan en hier ook naar handelen.
Een organisatie heeft een richting nodig, een focus waar medewerkers zich aan vast kunnen houden.
Als de identiteit, de missie van een organisatie duidelijk is, dus als je benoemt wat je als organisatie wilt zijn, waar je voor gaat en waarin je je wilt onderscheiden, dan geef je de organisatie en de medewerkers betekenis en zin.
Stap 2 – Organiseer een unieke en optimale klantbeleving – zorg voor een goede basis en maak verwachtingen waar
Je bezoeker wil graag een prettige totaalbeleving. Niet alleen in dat wat inhoudelijk wordt geboden, maar ook qua beleefdheid, toegankelijkheid, zorgvuldigheid, veiligheid en efficiency. Wat op zich details lijken, zijn nadrukkelijk van invloed op de totaalbeleving van de bezoeker.
Stap 3 – Geef prioriteit aan de veiligheid in de service die je aan een bezoeker biedt
Een gevoel van veiligheid is een basisvoorwaarde voor een prettige beleving. Hoe vind je de juiste balans in de nodige veiligheidsmaatregelen treffen maar die geen afbreuk doen aan de sfeer en de service?
Door veiligheid een nadrukkelijke prioriteit te geven in de service die je de bezoekers wilt bieden. En de veiligheidsorganisatie onderdeel te maken van je serviceconcept.
Stap 4 – Organiseer slim en bespaar kosten en tijd
Worden er in jouw organisatie ook middelen, tijd of geld verspild? JA! Want dat gebeurt in iedere organisatie. Maar als er steeds tijd wordt genomen om met de medewerkers de verspillingen te herkennen en een proces zodanig aan te passen dat het soepeler loopt, dan verbeter je stap voor stap je organisatie en heb je steeds minder last van verspillingen. En dat scheelt minstens 10% aan kosten..
Stap 5 – Wordt een lerende organisatie, streef naar continu verbeteren
Wat we vandaag doen, kan morgen beter. Hoe kun je iedere dag leren zodat je het een volgende keer beter kunt doen ?
Tijd nemen voor onderhoud en verbeteren levert een besparing van kosten, middelen en energie. Continu blijven verbeteren zorgt voor kwaliteit, kostenreductie en meer plezier van bezoekers en medewerkers.